Kako smo došli do #mrznjebez?

Tokom naših sastanaka razgovali smo o mnogim izazovima sa kojima se kao mladi ljudi suočavamo, a tiču se govora mržnje i ekstremizma na internetu. U jednom trenutku shvatili smo koliki je uticaj medijskog sadržaja na izgled naših timeline-ova na fejsbuku. Ideja je došla sama od sebe…

Ako pomno pratite širenje informacija na društvenim mrežama, primetićete verovatno isto ono što smo mi primetili. Većina informacija koju korisnici, naročito mladi, dele ili komentarišu su potekli iz medija. Linkovi ka sajtovima medijskih kuća, radio i TV stanica, medijskih portala, su na sve strane. Retko ko sam napiše neki stav o aktuelnostima a da se ne poziva i referiše na informacije dobijene u medijima, bilo da to radi svesno ili ne. U krajnjem slučaju, mediji su dobrim delom odgovorni za teme koje su u fokusu javnosti u određenom trenutku.

Sadržaj medija prepun je različitih stereotipa i predrasuda, pa čak i otvorenog govora mržnje. Iako medijima Kodeks novinara brani da koriste ove kategorije, a govor mržnje zabranjen je i nizom zakona, problem i dalje postoji. To potvrđuju i brojne odluke Saveta za štampu koje utvrđuju upravo kršenje članova Kodeksa koji brane govor mržnje i širenje stereotipa i predrasuda.

Bilo nam je očigledno da je redakcijama, i onima koji su odgovorni, veoma često bitnije koliko će puta korisnici kliknuti na neku vest od istinitosti i činjenica u njemu. Po pravilu, tabloidni mediji, ali i main stream mediji, koriste jezičke ili druge izraze koji omalovažavaju ili vređaju određene društvene grupe.

Jasno je da nismo mogli da uradimo nešto da zabranimo rad onima koji šire govor mržnje, da ih kaznimo ili na bilo koji način primoramo da prestanu sa negativnom praksom. Uostalom, zašto bi se stalno fokusirali na ono negativno? Zašto da ne damo prostor nečemu i nekome ko ne širi mržnju, ko je pozitivan primer? Odgovor na ova pitanja nije nam bio težak.

Rešili smo da prostor damo sajtovima koji u svom sadržaju ne sadrže govor mržnje, predrasude i stereotipe. Nismo želeli da se ograničimo samo na medijske sajtove na kraju, jer verujemo da svako ko ne koristi govor mržnje, stereotipe i predrasude, u stvari šalje jasnu poruku da je protiv njih.

Želimo da mladima skrenemo pažnju na sadržaj koji čitaju, na izvore tvrdnji u njemu, poreklo informacija. Zato smo pokrenuli portal koji će na jednom mestu da okuplja sajtove bez mržnje. Verujemo da je važno da stvari zovemo pravim imenom, pa tako one koji koriste stereotipe, govor mržnje i predrasude moramo da imenujemo. Ipak možda je još važnije pokazati i pohvaliti primere dobre prakse. Bolje da mladima pokažemo sadržaj koji nema govora mržnje nego da im konstantno zameramo što čitaju onaj sadržaj koji ga ima.

Mi smo došli do ideje, a vi ste nam glavni partneri! Imate sajt? Mislite da neki sajt treba da bude #mrznjebez? Javite nam se, predložite ideje, tu smo da zajedno utičemo na svet oko nas!

Categories: Vesti

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *